Menu
Спецноминация
За модель, делающую управление отходами несложным и экономически выгодным. Не только в промышленных масштабах.

No Waste Service

Сбор и переработка отходов

Киев

Сервис «Зеленый офис» под ключ, вывоз содержимого контейнеров: реализует со­бран­ное вторсырье переработчикам

fb w

No Waste Service: сміття може приносити не проблеми, а користь

Євгенія Аратовська

засновниця ініціативи «Україна без сміття»

Команда No Waste Service мріє побудувати прозорий бізнес сортування сміття в українських містах і спрямовувати отриманий прибуток на проекти для громад.

У чому стійкість бізнес-рішення?

Компанія заробляє на продажу відсортованого сміття і власних контейнерів для сортування. 

 Надає сервіс «Зелений офіс під ключ». 

Рішення для сортування купує вся Україна, адже вони недорогі і придатні для перероблення після використання. Є власний пункт збирання та сортування сміття у Києві. 


Від волонтерства до соціального підприємництва 

Компанія «Ноувейст Юкрейн» (No Waste Service, проект, який виріс з ініціативи «Україна без сміття») починалася як волонтерство, а 2015 року доросла до соціального підприємництва і об’єднала два проекти – пункт приймання та сортування сміття і сервіс «Зелений офіс». 

Якщо пункт приймання сміття був стаціонарним, то «Зелений офіс» виводив ідею сортування відходів в люди: Євгенія на власній автівці об’їжджала офіси і забирала пакунки з відсортованим сміттям. Бізнес-проблема з’явилася доволі швидко: собівартість проекту не прорахували, просто встановивши ціну на вивезення будь-якої маси сміття 80 грн. 

«На нас усі наскочили, що послуга платна, – згадує Євгенія. – Коли помітили, що сервіс збитковий, збільшили ціну до 300 грн. Ми зважали не на свої витрати, а на можливості ринку. Подумали, що 300 грн заплатити зможуть». 

Джерела доходів різні, але мета однакова

Тепер власниця може точно пояснити, чому послуга платна: у проекті «Зелений офіс» працює три людини (водій із вантажівкою, вантажник, сортувальник), робота яких коштує щонайменше 900 грн. Проект влітку призупинили, а восени Аратовська представить клієнтам нову систему тарифів. 

Тепер компанія дуже уважно ставиться до прорахунку бізнес-плану, собівартості та прибутку. Вона трансформувалася у соціальне підприємство: компанію «Ноувейст Юкрейн» і громадську організацію «Україна без сміття». 

У них різні джерела доходів, але мета однакова. Компанія заробляє на продажу відсортованого сміття і власних контейнерів для сортування, а громадська організація проводить лекції, отримує донейшени від бізнесу, подається на гранти і навчає людей сортуванню. У NoWaste є один пункт збирання та сортування сміття – на Деміївці. 

Попередній пункт був замалий для розвитку проекту, а в новому поміститься і відділ сортування, і незабаром відділ з переробки.

«Наша головна відмінність від конкурентів у тому, що ми вчимо людей. Чи не всі компанії, що працюють у цій сфері, зацікавлені заготовляти більше сировини або збирати її більше у людей, вони чомусь не вчать правильно сортувати сміття», – констатує Аратовська. Євгенії нецікаво просто заробляти на цьому бізнесі, а хоче довести дві ідеї: на цьому ринку можна працювати «по-білому», а сміття може давати громаді матеріальну користь. 

«Поки що модель нестійка, але ми зможемо конкурувати завдяки цінностям, – вважає Аратовська. – Вийти у плюс проекту допоможе громада, яка побачить різницю між тими, хто вивозить сміття зараз, і нами. Зараз незрозуміло, хто обслуговує сміттєвий контейнер біля вашого будинку, як він веде свій бізнес і що повертає громаді. А наш проект побудований на цілковитій відкритості: скільки грошей зароблено на смітті, стільки йде на соціальні завдання». 

Створюючи «дельту»

Пункт збирання та сортування сміття на Деміївці уже другий місяць працює в режимі синергії: на першому поверсі представники громадської організації приймають сміття, допомагають сортувати і навчають, а на другому – соціальне підприємство досортовує, пресує, подрібнює сміття і шукає найвигідніші ціни серед переробних комбінатів. Поки що виторгу від сміття, коробок, лекцій, донейшенів не завжди вистачає, щоб виходити на самоокупність. 

Проте Євгенія Аратовська впевнена, що у компанії з’явиться «дельта» – прибуток, який можна буде спрямувати на благоустрій території громади. Тим паче що нове законодавство вимагає від українців сортувати сміття за категоріями: скло, папір та пластик. А за даними соціологічних досліджень громадської організації «Екологія-Право-Людина», 60% українців готові сортувати відходи. Коли закон нарешті запрацює, містам знадобляться сортувальні пункти, а людям – лікнеп щодо правильного сортування.  

«Ми конкуруємо цінностями» – Євгенія Аратовська, засновниця ініціативи «Україна без сміття»

Розробка додатку

У найближчих планах – розробка додатку про правильне сортування сміття. А ще Євгенія збирається створити додаток для моніторингу роботи пункту збирання і готує компанію до виходу на Kickstarter. 

Оскільки підприємство насамперед соціальне, то прибуток спрямовуватимуть на проекти для громади. Додаток показуватиме, скільки сміття зібрано, скільки грошей уторгували. Громада даватиме зворотний зв’язок – визначатиме, як використовувати зароблені гроші. 

Власниця бачить додаток як програмний продукт, який допоможе перетворити сервіс на шерінгову модель економіки, щоб люди могли самі керувати потоками відходів, які генерують, і мали з цього зиск. 

«Коли ми запустимо додаток, люди зможуть стежити за накопиченням грошей і вирішувати, як їх витратити. Ми вважаємо, що такий пункт має заробляти 20-30 тис. грн. на місяць. Цей прибуток і можна буде спрямувати на проекти для громади», – вважає Євгенія Аратовська. За такі невеликі гроші можна встановити лавки, дитячий майданчик, а от коли «Ноувейст Юкрейн» стане мережею, можна буде думати про масштаб – ремонт садочка чи будівництво дороги. 

Читайте про переможців конкурсу СТАЛО і голосуйте за кращих на сторінці рейтингу

Екофраншиза – у недалекому майбутньому

На створення мережі власного ресурсу поки що бракує. Тому у найближчі п’ять років NoWaste бачить себе як екофраншизу: мережу незалежних проектів в українських містах, об’єднану спільними цінностями. Формат мережі відпрацьовують у спільному проекті з «Сільпо» – однією з найбільших в Україні мережею супермаркетів. 

Біля супермаркетів встановлюють пункти приймання сміття у вигляді контейнерів. Один контейнер працює і три з’являться до кінця року. За рахунок «Сільпо» купують та облаштовують контейнер, який обслуговують за договором співробітники «Ноувейст Юкрейн». 

Мережа супермаркетів також підтримує ініціативу: зараховує гроші за здану вторсировину на свої картки лояльності. Аратовська розповідає, що ціни приймання вторсировини у пункті біля «Сільпо» в кілька разів вищі, ніж у середньому по місту, і навіть вищі за ціни переробних комбінатів. 

Тепер у NoWaste точно знають, що на один такий контейнер потрібен 1 млн грн: половина – на облаштування пункту (капітальні інвестиції), половина – річні витрати на обслуговування і персонал. Причому від інвестора гроші потрібні саме на інфраструктуру, бо за достатнього завантаження пункт може бути самоокупним і прибутковим.  

Фандрейзинг – це актуально

Поки що NoWaste – невеликий бізнес, у команді лише 10 людей. У компанії одразу вирішили працевлаштовувати вразливу групу – пенсіонерів, а з початком війни – і переселенців. Улітку на роботу беруть і студентів. «У нас працюють баба Поля, Аркадій, яким по 70 років, і для них багато чого змінилося. Вони отримали додатковий дохід і постійне спілкування. Вони дуже тішаться, коли відвідувачі пункту дякують за їхню працю – це їм подовжує життя», – ділиться Євгенія. Громадська організація отримує допомогу від чотирьох донорів – Coca-Cola Foundation, Carlsberg, Tetrapack та «Яготинське». 

«Ми фандрейзингом почали займатися лише цього року, хочемо отримувати щорічну підтримку від компанії по 100-200 тис. грн на конкретний проект, – розповідає Аратовська – 10-20 компаній-донорів буде достатньо для повного покриття витрат громадської організації на рік». 

Скільки зароблятиме соціальне підприємство, поки що сказати важко, це залежатиме від об’ємів прийнятого сміття. У травні NoWaste переїхала до нового, більшого, приміщення, витратила 0,5 млн грн на ремонт, водночас здає запаси відсортованого сміття, тому чисті витрати-доходи порахувати складно. Наприклад, у липні вторсировини продали на 45 тис. грн, але це разом зі старими запасами.  

Iніціатива ECOSTRUM:  ONUKA з громадською організацією «Україна без сміття»

До ZeroWaste

На окупність можуть вплинути і найближчі плани NoWaste – запровадження переробки пластику на дизайнерські речі – лавки, миски, ручки. 

«У нас є пул дизайнерів, які хочуть креативити. У нас є шредер, який подрібнює сміття, екструдер, який нагріває пластикову масу. З термопресом ми зможемо робити стільниці, рами для дзеркал», – тішиться Аратовська. Це одна з ідей, яку вона запозичила у свого натхненника – голландця Дейва Хаккенса. Хаккенс також займається сортуванням та переробкою сміття і викладає всі схеми свого обладнання в інтернеті. Окрім того, залишається актуальним освітня складова: восени команда знову проводитиме екскурсії для дітей, а також планує зробити розбірний лабіринт із вторсировини. 

«Ми хочемо прийти до ZeroWaste, NoWaste, показати, що все може стати прибутком для компаній, без усіляких дотацій. Щоб цей досвід могли повторити в інших містах», – говорить Аратовська. 

Экономика Щомісяця продають коробок для сортування на 40-100 тис. грн, лекцій – на 20 - 60 тис. грн, реалізують вторсировину на 20-40 тис. грн. Ці кошти допомагають покривати поточні витрати і розвиватися далі. Команда присутня у всіх соціальних мережах, організовує краудфандингові кампанії. Власний пункт збирання та сортування сміття.

Экология Контейнери для сортування виготовляють з українського картону: як сплине термін придатності, їх здають переробникам Формується суспільний запит на сучасні системи поводження з відходами: сортування сміття та компостування. Повторне використання ресурсів допомагає зменшувати територію зі сміттям і створювати продукт з вищою доданою вартістю.

Социум Шкідливі для здоров’я людини відходи не потрапляють у навколишнє середовище, не отруюють землю і воду. У команді працюють двоє пенсіонерів, а коли почалася війна, працевлаштували і переселенців. Улітку залучають також студентів. Сортування сміття, економія ресурсів та енергії з часом стають правилом у сім’ях працівників і стають новою культурою для їхніх дітей.

Текст: Виктория Ильченко 

 Фото: Эмма Солдатова 

 Видео: Диана Колодяжная