СТАЛО СТАЛО

Urban Space 100: громадський простір для теплого міста

Urban Space 100 — перший в Україні громадський ресторан, прибуток якого йде на фінансування проектів з розвитку міста

Власник, СЕО

Засновник - громадська організація “Урбан Простір 100”

Місто: Івано-Франківськ

Сайт проекту

Сайт ресторану

Сторiнка в Facebook

В Urban Space 100 так само смачно й недорого, як у "Мануфактурі" або у "Фабриці". По-домашньому тепло і не хочеться йти. А все тому, що управляють цим новим закладом ті ж ресторатори мережі "23 ресторани". А в іншому тут все — новації. Найголовніша — відкрито ресторан вскладчину. Ідеологу проекту Юрію Філюку вдалося втілити в життя абсолютно утопічний, як вважала більшість його друзів, план. Сто осіб, які стали меценатами проекту, інвестували по $1000 у відкриття закладу. Таке сталося вперше не те що в Україні — в усьому світі. 

Довгострокова соціальна інвестиція

Ідея громадського ресторану виникла у співвласника компанії "23 ресторани" ще у 2013 році. "З того часу, як ми переїхали до Івано-Франківська, найбільша проблема була в тому, що тут нікуди піти і нічого не відбувається, — розповідає співвласниця "23 ресторанів" Аліна Токмиленко. — Тож основним завданням Urban Space було створення платформи, де буде постійно щось відбуватися".

Urban Space 100 чекає відвідувачів з шостої ранку.

Більшість однодумців Юрка досить скептично поставилися до ідеї громадського ресторану. Були сумніви і щодо кількості подій у місті, і щодо швидкого пошуку меценатів. Однак як би це не виглядало нереальним, сто сміливців, готових вкласти в унікальну затію Філюка по $1тис., було знайдено за три місяці. Це були люди різних професій, і що цікаво, не лише мешканці Івано-Франківська. "Спочатку був час "тиші", коли за тиждень долучалися один чи два нові учасники. А потім до проекту почало дуже швидко підключатися багато людей", — розповідає один з меценатів, програміст Андрій Черніков.

Громадський ресторан працює як звичайний заклад громадського харчування, але, окрім цього, він є платформою для проведення громадськими активістами та митцями важливих для міста подій на безкоштовній основі. Так, приміром, у вересні у ресторані відбувся кінопоказ анімаційних короткометражок та Animation workshop, показ документального фільму про пластуна-спецназівця Євгена Подолянчука "Ніхто, крім нас", пройде зустріч із засновницею найвідомішого в Білорусі альтернативного арт-простору "Галерея У" Ганною Чистосердовою тощо.

Меценати, або соціальні інвестори, не отримують від проекту ні грошей, ні інших преференцій. Вони мають право голосу на загальних зборах, що проводяться чотири рази на рік, де вирішують, на які громадські проекти піде 80% прибутку ресторану. Ідея Urban Space 100 полягає у тому, щоб інвестувати прибуток закладу у значимі для Івано-Франківська проекти.

Там кулуарщина, а тут можна говорити

Внаслідок відкриття проекту івано-франківці отримали майданчик для спілкування та обміну ідеями, відкритий та вільний (безкоштовний) простір для презентації власних ідей і обговорень, можливість долучатися до розвитку міста. "Там, у "білому домі" адміністрації немає обговорення, — говорить Андрій Черніков. — Там кулуарщина, а тут можна говорити. У березні, наприклад, тут відбулося спекотне обговорення з приводу забудови біля міського озера. Повний аншлаг, понад сто присутніх, було просто не проштовхнутися. Починається діалог. Це дуже важливо. Важливо зараз навчитися говорити з усіма і не прощати поганого поводження з собою. Ми повинні мати гідність".

Аншлаг. Фото надане Fabbrica.

В Івано-Франківську розвивається активна спільнота, нові ініціативи, з’явився потенційний донор для фінансування громадських проектів.

Натепер Urban Space 100 уперше планує інвестувати свій прибуток у розвиток міста, а саме — оплатити роботу художника з Аргентини, що намалює свою картину на стіні одного із будинків, розповіла координатор проекту Urban Space 100 Юлія Ляхович. 

Громада визнала ресторан як "свій"

Громадський ресторан Urban Space 100 є першим у такому форматі на ринку України та навіть, за словами власників, світу. Наразі проект можна розвивати в іншим містах України. Зокрема, Юрій Філюк має намір відкрити аналогічний заклад у Києві.  Новацією проекту стало також рішення "на перетині": синергія в діяльності громадської організації, професійної ресторанної компанії та соціальних підприємців.

Для реалізації проекту була застосована модель краудфандингу: відкритий збір коштів на реалізацію задуму через соціальну мережу. Ще однією новацією стало створення закладу заради його соціальної мети — бути позитивним прикладом об'єднання, майданчиком для спілкування та донором майбутніх соціальних проектів.

Головне завдання проекту - генерувати прибуток для реалізації громадських проектів у Івано-Франківську. Зараз ресторан вийшов на непогану відвідуваність — у травні його гостями були майже 300 осіб на день.

Майбутні меценати соціальних проектів.

"У першому кварталі заклад отримав невеликий операційний прибуток, хоча, враховуючи амбітні плани, реінвестиції складають навіть більше цього прибутку. За попередніми підрахунками, прибутки ресторану мали бути на рівні 70-100 тис. грн на місяць. До кінця року маємо вийти на ці показники", — говорять його керівники. — Й найголовніше — це те, що громада міста визнала ресторан як "свій".

Майданчик, що розвиває місто

Прибуток забезпечують унікальність формату та ідея — можливість долучатися до розвитку міста (я п'ю каву, а 80% прибутку з її вартості надійдуть на реалізацію громадських проектів мого міста). Про громадський ресторан дізнаються люди, які проїжджають чи планують бути проїздом у місті. Вони стають його гостями на короткий час і таким чином впливають на локальну економіку готельно-ресторанної галузі.

Проект та його події, яких проводиться близько 20-25 щомісяця, привертає увагу до міста, а підвищена позитивна увага до нього в довгостроковій перспективі матиме вплив на локальну економіку, так як через Івано-Франківськ іде великий транзитний туристичний потік у Карпати.

Ресторан підтримує виробництво місцевих продуктів харчування. Наприклад, сири, які продаються в ресторані та входять до складу страв, виготовлені в Івано-Франківському регіоні.

В закладі є крамниця, в якій продаються лише речі українського виробництва. "Ми підтримуємо якісного українського виробника і успішно продаємо продукцію молодих українських брендів", - зауважують в Urban Space 100.

У ресторані працюють молоді люди. Багато з них прийшли сюди без досвіду, і вчилися в "Урбані". Зараз вони успішно працюють, перебуваючи в самому центрі активного громадського життя у місті, адже вони присутні на усіх подіях, що відбуваються в закладі.

Фото: Дар'я Гладських

Економіка

Бюджет проекту — $100 тис.: 100 меценатів вклали по $1 тис. Закладом управляє компанія “23 ресторани”, яка славиться своїм сервісом та відношенням до гостей, яка звітує кожних три місяці перед меценатами на загальних зборах учасників громадської організації “Урбан Простір 100”. В ресторані доволі просте та сучасне меню, але оригінальні кулінарні рішення. Зараз його відвідують 300 гостей на день. У планах — вийти до кінця року на щомісячний прибуток 70-100 тис грн.

Екологія

В облаштуванні закладу по максимуму використано натуральні матеріали: дерево, метал, кераміку, скло. Для приготування страв використовуються лише натуральні продукти. Воду не купують у пластикових пляшках, а фільтрують і газують самі. Паперове сміття утилізують окремо. Залишки хліба віддають у благодійну організацію "Дім Сірка", яка передає його для харчування безпритульних тварин.

Соціум

Приклад синергії на перетині галузей (громадська організація + ресторанна компанія + меценати = громадський ресторан). Місто отримує розвиток нових ініціатив та потенційного донора для фінансування громадських проектів. Заклад доступний для людей з інвалідністю: організовано безбар'єрний простір на першому поверсі, туалет відповідає спеціальним нормам для людей з обмеженими можливостями. Є child-friendly: дитяче меню, крісла для дітей, пеленальний стіл у санвузлі.