СТАЛО СТАЛО

Свєтік: швейні фабрики можуть зробити село "модним"

Подружжя Анна Светік та Максим Цапко, повернувшись із Лондона, вирішили розпочати власний швацький бізнес у селі: по-перше, витрати мінімальні, по-друге, місцеві жителі зможуть отримати роботу не лише на фермах

Власник, СЕО
Анна Свєтік

Анна Свєтік

власник, директор

Светик

Мiсто: с. Костянтинівка, Черкаська обл., Смілянський р-н

Сайт

Сторiнка в Facebook

"Свєтік" шиє дитячій одяг та постільну білизну з натуральних тканин. Враховуючи реальні потреби, підприємці адаптували розмірну сітку та моделі для українських дітей. До того ж відкрили власну мережу магазинів "Манна" у Смілі, Києві та Черкасах, які працюють без посередників. А оригінальна назва — від імен засновників: М(аксим) і Анна. А ще у підприємців працює інтернет-магазин одягу M&A.

Зі своїм чоловіком Анна познайомилася у Лондоні. Разом заснували інтернет-магазин дитячого одягу. Та згодом після народження дитини вирішили повернутися до України.

До речі, ідею шити якісний дитячий одяг подав чоловік. Плани почали здійснюватися вже у 2011 році, тобто за рік після повернення. Все склалося: отримана профільна освіта — коледж легкої промисловості, зацікавленість у створенні підприємства, вибір асортименту.

Отак недалеко від міста Сміла й з’явилося нове швацьке виробництво.

Разом нас багато

Протягом трьох років у бізнес було вкладено $80 тис. З них $30 тис. — на придбання та ремонт приміщення під швацький цех. Ще $50 тис. — на обладнання, програмне забезпечення та відкриття трьох магазинів.

Натепер рентабельність виробництва сягає 20-30%, а обсяг продажів складає 60-100 тис. грн на місяць.

Реальна можливість «відбити» вкладене з’явилася лише на четвертий рік роботи. "Хоча це досить відносно, — говорить Анна. — Ми постійно вкладаємо кошти у розвиток. І тому зайвих $80 тис. у нас, на жаль, немає. Причому інвестуємо не тільки у розширення бізнесу, а й у розвиток інфраструктури села".

Важливою конкурентною перевагою сімейного бізнесу "Свєтік" стало заснування виробництва без кредитів та орендної плати. "Нам складно бути збитковими, оскільки у нас власне обладнання і приміщення. Проте сказати, що всі вкладені кошти повернулися, ми не можемо", — зазначають підприємці.

До того ж власники "Свєтіка" знають, як заощадити, використовуючи місцеві можливості. Майстрині, які тут працюють, охоче розбирають залишки від основного виробництва і створюють ляльки-мотанки, обереги та інші витвори народного мистецтва. А завдяки твердопаливному котлу виробництво взагалі стало майже безвідходним. Всі залишки від виробництва взимку використовуються як паливо.

Одним із факторів, який дозволяє продавати готові вироби за демократичними цінами, є прямі продажі через мережу фірмових магазинів. Найголовніше в тому, що у ціноутворенні немає пункту "націнка дилера".

Ще одна конкурентна перевага — великий асортимент: від повзунків до зимових курток, у той час як більшість підприємств прагне жорсткої спеціалізації.

Наразі на виробництві відшивають для власних магазинів білизняний трикотаж, спідниці, брюки, спортивні костюми, верхній одяг тощо, а також дитячу постільну білизну. Виконують і сторонні замовлення. Анна вважає, що розширити асортимент можна за рахунок пошиття слінгів та одягу для вагітних.

Тканини, трикотаж використовують натуральні, співпрацюють із постачальниками в основному з Польщі, а також Туреччини, Китаю та Кореї. Із сировиною в Україні, скаржиться Анна, велика прогалина — якість українських тканин залишає бажати кращого.

А у майбутніх планах — виробництво повного циклу із пошиття пуховиків, починаючи з вирощування гусей і закінчуючи готовими виробами.

Плани на майбутнє

Ганна з чоловіком продовжують вдосконалювати виробництво у технічному аспекті. Вони мріють встановити сонячні батареї, це надасть їхній сімейній справі ще більшої незалежності від енергоресурсів: «Зараз ми дуже залежимо від енергоносіїв. У нас є своя свердловина, та вона не може працювати без електрики. Є свій твердопаливний котел, та йому теж потрібний струм. Один кіловат нам вартує 3 грн 24 коп. з ПДВ, що дуже дорого для підприємців».

У планах власників "Свєтік" —  розвиток роздрібної мережі фірмових магазинів, відкриття нових точок продажу, а Анна сподівається у майбутньому перетворити свій бізнес на "п’ятиповерхове промислове швацьке виробництво". Іншими словами — у повноцінну фабрику.

На власному досвіді

"Були промахи, та натепер вже стали частіше "вгадувати" попит", — ділиться Анна. Приміром, особливою популярністю взимку користувалися брюки на флісовій основі, а навесні — завужені брюки "слім фіт". Для багатьох клієнтів вони стали альтернативою шкільним брюкам та штанцям, які батьки придбавали на випуск у дитячих садочках та школах. Врахували підприємці й те, що є багато худорлявих дітей: "А я міряю на реальних дітей, не беру голі цифри. Враховую нюанси, що також важливо. Розміри адаптовані під українських дітей. Британські чи європейські розмірні лінійки відрізняються. Я мама двох дітей, які зростають разом із моїм бізнесом, і я бачу, як вони вдягаються, тож роблю висновки: щоб "сиділо", не порвалося, щоб достатньо розтягувалося". 

Попит вивчають "у полі": чоловік вихідні проводить у київському магазині, спілкується з покупцями та продавчинями щодо запитів споживачів.

Те, що виробництво знаходиться у селі, з одного боку — проблема, бо не вистачає кваліфікованих кадрів, а з іншого — це нагода утримати людей у селі за рахунок підприємців. 

"У нас величезна потреба в працівниках. Роблю акцент на слові "кваліфікованих". Потрібні не різноробочі, а конструктори, технологи, закрійники, художники, модель’єри, електрики, механіки, менеджери.

А якщо всі вони будуть жити в селі, то це позначиться і на культурному рівні, і на престижності життя в сільській місцевості". У перспективі розвиток швацького бізнесу дає роботу викладачам професійних училищ, коледжів, технікумів.

Уявіть собі фабрику, де працюють півтори тисячі робітників, — каже Анна Свєтік. — Будь-якому супермаркету буде вигідно співпрацювати з таким "монстром".

Фото: Віталій Головін

Економіка

$80 тис. було вкладено у бізнес протягом трьох років. Рентабельність виробництва сягає 20-30%, а обсяг продажів складає 60-100 тис. грн на місяць. Завдяки власному обладнанню та приміщенню, наявності мережі фірмових магазинів та інтернет-магазину ціни залишаються конкурентоспроможними.

Екологія

Незалежне від газу виробництво, використовується твердопаливний котел. У планах — встановлення сонячних панелей. Виробництво майже безвідходне.

Соціум

Сімейний бізнес сприяє працевлаштуванню сільських жителів, залучає на практику та роботу студентів. Завдяки відносно низьким цінам якісний дитячий одяг стає доступним для незаможних верств населення. Продукцію з незначним браком віддають родинам з низьким рівнем доходу та пологовим будинкам.