СТАЛО СТАЛО

Shooter.UA: перший вивів на українські автошляхи електротаксі

Почавши системно займатися електрокарами, проект Shooter став ініціатором змін до законодавства України та першим вивів на автошляхи держави електротаксі

Власник, СЕО
Костянтин Євтушенко

Костянтин Євтушенко

засновник компанії

Шутер
Шутер
Шутер
Шутер
Шутер
Шутер
Шутер

Мiсто: Львів

Сайт

Сторiнка в Facebook

Shooter став першим в Україні проектом, що почав системно займатися електрокарами і вивів на автошляхи держави електротаксі. Перехід на електроенергію — визнаний тренд у всьому світі, що допомагає зменшити забрудненість повітря, а у випадку нашої держави ще й позбутися залежності від постачальників нафтопродуктів.

Для Костянтина Євтушенка, засновника компанії Shooter, історія з електрокарами розпочалася із власного досвіду. Він і дотепер згадує її з посмішкою.

"Моя дружина дуже любить свій автомобіль, — розповідає Костянтин. — Колись за перемогу в Олімпійських іграх їй подарували Jaguar XF, від якого вона шаленіла. Але я цю машину не дуже люблю, бо вимагає багато палива — 20 літрів на 100 км. Дружина не погоджувалася на жодну іншу доти, доки одного разу, перебуваючи у США, я не вмовив її проїхатися на Tesla. Тоді вона сказала: "Знаєш, це єдина машина, на яку я згодна поміняти свій "Ягуар".

Це було 29 червня 2014 року, а вже 14 липня Костянтин зареєстрував свій проект, що займався реалізацією електрокарів. "Ми із друзями зібрали кошти на 25 автомобілів, але у зв’язку з різкою девальвацією курсу гривні ті автівки «перетворилися» лише на одинадцять", — говорить засновник компанії.

Вартість одного електромобіля варіюється від $5 тис. до $70 тис. У парку компанії Shooter натепер знаходиться вісім автомобілів Reno Fluens ZE (вартість — $18 тис.), дві автівки Nissan Leaf ($30 тис.) та одне авто Tesla ($70 тис.).

Компанія Shooter отримує прибуток виключно від здачі електрокарів в оренду. Натепер п’ять автомобілів компанії орендує Львівський муніципалітет, дві автівки — Київський. Ще два електрокари орендують служби таксі, а два находяться у службовому використанні. Вартість оренди одного електрокара становить 5-8 тис. грн на місяць. Термін оренди — рік.

Наразі електромобілі є зручним та економним способом пересування, адже 100 км поїздки електрокаром коштує всього 7-10 грн, у той час як літр бензину вартує близько 20 грн. До того ж електромобілі допомагають позбутися залишків нафтопродуктів у повітрі, а отже, роблять навколишнє середовище чистішим і дозволяють скоротити обсяги закупівлі нафтопродуктів.

Shooter став ініціатором змін до законодавства

Єдиним мінусом у справі популяризації електромобілів в Україні натепер є відсутність преференцій під час придбання таких автівок, які введені у всьому світі. Наприклад, в Естонії автовласнику компенсують до 50% вартості електромобіля, у США — $7,5 тис., у Франції — 7 тис. євро, у Китаї за легковик — $10-18 тис., автобус — $82 тис. Навіть у Росії створені сприятливі умови для розвитку ринку електромобілів: у 2014 році там скасували 19%-відсоткове ввізне мито.

Проте проект Shooter став ініціатором змін до законодавства України. На базі Реанімаційного Пакета Реформ  та Асоціації інноваційного розвитку України компанія розробила зміни, які були подані до парламенту завдяки 11 депутатам ВР. Наразі законопроекти пройшли перше читання у Верховній Раді і друге читання у профільному комітеті, зважаючи на що Євтушенко сподівається вже у недалекій перспективі домогтися здешевлення електромобілів в Україні. 

Перші електротаксі 

Перше в Україні електротаксі вийшло на маршрут у грудні минулого року у Львові. Костянтин Євтушенко запропонував одній із місцевих служб таксі електромобіль Nissan Leaf. Ця невелика автівка успішно витісняє своїх бензинових родичів по всій Європі. "Ми хотіли з’ясувати, що потрібно, аби така служба запрацювала і в Україні. Упродовж місяця роботи у Львові "Ніссан" зібрав армію прихильників серед пасажирів, — говорить Костянтин. — Люди викликали саме це авто і готові були чекати кілька годин, щоб проїхатися в електрокарі. Тож сумнівів у тому, що подібний вид транспорту буде затребуваним, не залишилося".

Наприкінці січня 2015-го Shooter надав різним службам таксі ще чотири машини Renault Fluence, щоб з’ясувати, де потрібно встановити зарядні станції на популярних маршрутах та якою має бути плата за проїзд.

У далекій перспективі компанії — розширити парк автомобілів та розвивати мережу електрокарів і зарядних пристроїв до них.

Натепер у проекті задіяно близько десяти людей, включаючи водіїв.

Олег Маслов, директор Greenwheels.com.ua (постачає електромобілі, зокрема для Shooter):

Наразі існує економічний сенс імпортувати електромобілі з пробігом 150-250 км, тоді ціна, наприклад, Renault Fluence Z.E. або Nissan Leaf після розмитнення становитиме від 23 до 35 тис. євро. За нашими розрахунками, собівартість 100 км поїздки становитиме 7-10 грн, тож окупність придбання електрокара для комерційного використання (служби таксі, доставки) складе 2,5-3 роки.

Натепер інфраструктура зарядних пристроїв в Україні потроху створюється: маємо 9 зарядних станцій у Києві. Це повільні зарядні станції, які, залежно від марки електромобіля, заряджають батарею за 4-6 годин. Ми ж плануємо встановлювати за свій рахунок швидкі зарядні станції, де наші авто та електрокари інших власників зможуть зарядити батарею за 30 хвилин.

Цифри:

Ціна електромобіля на 30-40% вища за бензинове авто.

Переобладнання автівки на електротягу коштує $10-15 тис.

Собівартість 100 км поїздки на електромобілі становить 7-10 грн.

Термін окупності електрокара для комерційного використання — 2,5-3 роки.

Компенсації за електромобіль від держави

Естонія — до 50% вартості.

США — $7,5 тис.

Франція — 7 тис. євро.

Китай: легковик — $10-18 тис., автобус — $82 тис.

Фото: Марія Савоскула, Дар'я Гладських

Економіка

Використання електромобілів на ринку України дозволяє економити на паливі (проїзд 100 км на електрокарі обходиться в 7-10 грн) та зменшити обсяги закупівлі нафтопродуктів.

Екологія

Електромобілі дозволяють уникнути викидів шкідливих залишків нафтопродуктів у повітря, а отже сприяють очищенню довкілля.

Соціум

Популяризація та поширення електромобілів серед населення України допоможе створенню культури бережливого ставлення до екосистеми держави.