СТАЛО СТАЛО

RationalLogistics реалізує на практиці виграш від кооперації в логістиці

Компанія RationalLogistics розробила програмне забезпечення для створення оптимальних маршрутів доставки. Це дозволяє клієнтам зменшити долю логістики у собівартості товарів і скоротити кількість викидів вихлопних газів за рахунок більш раціонального використання автопарку

Власник, СЕО
Олександр Кшиванський

Олександр Кшиванський

Засновник

RationalLogistics
RationalLogistics
RationalLogistics
RationalLogistics
RationalLogistics
RationalLogistics
RationalLogistics
RationalLogistics

Місто: Київ

Сайт

Засновники RationalLogistics працюють разом із 2003 року і весь цей час займаються автоматизацією бізнес-процесів на основі IT-рішень.

З 2007-го вони спеціалізуються на проектах для дистриб'юторських компаній у сфері FMCG.

Головні складові такого бізнесу — продаж і логістика. "Наприклад, бізнес молочної компанії — це не просто придбання молока у фермерів і переробка його на заводі, — зауважує засновник RationalLogistics Олександр Кшиванський. — Споживач повинен мати можливість купити молоко у магазині біля будинку. Завдання — доставити товар споживачам. Швидко і в строк. Тому наші клієнти постійно запитували: "У вас є рішення, щоб швидко скласти оптимальні маршрути, якими поїдуть машини, і проконтролювати їхній рух?"

"Хмарна" логістика

Спершу спробували вирішити це завдання за допомогою існуючих програмних продуктів, але вони комплексного вирішення проблем логістики не давали. Тому Олександр Кшиванський, Юрій і Тетяна Задачини вирішили створити власний.

Для визначення ефективних маршрутів розробили унікальний математичний апарат для швидкого прорахунку величезної кількості даних. Ще один необхідний елемент — база даних з відстанями і безліччю різної інформації про дороги. Потрібна була своя правильна карта, на якій можна оперативно відзначати актуальну інформацію про події на дорогах. Крім того, необхідно враховувати, чи знає водій маршрут, технічні особливості машин і багато іншого.

Розробка системи стартувала у 2010-му і зайняла три роки. Над завданням працювали від 5 до 15 програмістів, які, отримуючи відгуки існуючих клієнтів, постійно вдосконалювали її. І навіть після того, як у системі з'явився перший комерційний користувач, компанія ще рік продовжувала допрацьовувати ПЗ. Торік вирішили, що продукт готовий до просування.

Результатом чотирирічної роботи стала хмарна система для логістів і диспетчерів компаній, у яких є відділ доставки, а так само для гравців ринку експрес-доставки та дистрибуції.

Команда RationalLogistics. Фото: Тетяна Довгань

На відміну від аналогічних продуктів конкурентів, що вимагають ручної розбивки області доставки на зони, всередині яких і відбувається оптимізація, RationalLogistics прораховує оптимальні маршрути для всього транспортного завдання.

Завдяки поправкам логістів та водіїв система постійно оновлює карти. Також вона стежить за дотриманням графіка і маршруту водієм, і у разі потенційного відхилення за 1,5-3 години до його виникнення попереджає про це диспетчера. Це дозволяє своєчасно прийняти потрібне управлінське рішення і мінімізувати можливий збиток.

"У кваліфікованого логіста і його трьох-чотирьох підлеглих на створення маршруту на 2000 точок йде до шести годин напруженої роботи. З нашим рішенням одна людина складе якісний маршрут за півгодини", — зазначає Олександр Кшиванський.

Сплачуйте за результат

На початковому етапі впровадження програмного продукту, яке займає від двох до шести тижнів, компанія економить 10-15% витрат на логістику. Надалі економія збільшується, стверджують розробники.

Допомога із впровадження системи (навчання логістів і програмістів, що обслуговують систему, та інтеграція з ERP-системою, наприклад, 1С), коштує 50 тис. грн. "Але невеликі компанії справляються самі", — говорить Юрій Задачин, який відповідає уRationalLogistics за технічну частину.

При використанні продукту клієнт платить за ключову функціональність, а саме за кожну точку доставки в оптимізованому маршруті, який автоматично побудує система. Ціна точки становить від 60 до 90 копійок.

"Окупність для клієнта виглядає так: собівартість точки доставки у більшості транспортних компаній при нинішніх цінах на бензин — близько 40 грн. За оптимізацію через наш сервіс клієнт заплатить нехай 80 копійок. Економія 15% на 40 грн, тобто 6 грн", - пояснює Олександр Кшиванський.

Середня компанія вносить плату за 500 точок доставки в день, що дорівнює 300 грн. За 22 робочих дні на місяць виходить 6,6 тис. грн. А економія у місяць сягає 57 тис. 200 грн. Тобто чиста економія компанії складає понад 50 тис. грн.

Ціноутворення — ще одна перевага сервісу в порівнянні з іноземними та вітчизняними аналогами. У деяких з них монетизація побудована на щомісячній платі за кожну машину, внесену в систему. І навіть якщо авто не виїжджає в цей день на маршрут, клієнт все одно платить. Існує ще такий варіант, як покупка "коробкового" продукту за дуже великі гроші. Наприклад, у компаніях "Славутич-Карлсберг" і "Кока-Кола Україна" встановлені системи, які коштують понад мільйон доларів.

"У нашому випадку клієнт платить не за "коробку" або машини, а за результат", — стверджує Олександр Кшиванський.

Крім того, для залучення клієнтів чимала частина функціоналу в сервісі надається безкоштовно. Це — "ручне" складання маршрутів і велика кількість аналітичних звітів, які важливі для прийняття управлінських рішень.

Якщо говорити про головні плюси сервісу, то їх два: економія (завдяки оптимальним маршрутам) і підвищення рівня якості доставок. Торгівля все більше йде в інтернет. Але товар покупцеві все одно привозить кур'єр, — підсумовує він.

Зараз у компанії близько 50 клієнтів по Україні. Для них система створює маршрути руху, що складаються з понад 25 тис. точок.

Майбутнє компанії її власники бачать на глобальному ринку.

Рішення RationalLogistics скорочує кількість використовуваного транспорту на 10-20%. А це веде до зменшення обсягів використовуваного палива і шкідливих викидів у атмосферу.

Праця водіїв стає ефективнішою, вдається уникати переробок.

Оптимізація логістики дозволяє зробити доступнішими товари на полицях магазинів (адже в їхній вартості логістика сягає до 60%).

І ще один важливий момент. Як розповів Валерій Пожидаєв, відповідальний у RationalLogistics за маркетинг і продажі, зараз автівки багатьох компаній йдуть у рейси з 20-30%-вим завантаженням. "Тому що звичайний водій за день здатний розвезти товар не більше ніж у 30 точок, а їхні потреби не дозволяють заповнити машину на 100%",— пояснює він.

У найближчій перспективі може з'явиться логістична компанія, яка, спираючись на систему RationalLogistics, дозволить об'єднувати доставки різних виробників і використовувати ресурс машин на 100%.

"Про виграш від кооперації в логістиці весь світ говорить вже давно. Ми хочемо реалізувати її на практиці", — стверджує Олександр Кшиванський.

Фото: Тетяна Довгань

Економіка

За три роки розроблено власне програмне рішення для створення оптимальних маршрутів доставки товарів. Це дозволяє знизити витрати при доставці на 10-15% (на першому етапі використання сервісу). Даний сервіс розраховує оптимальний маршрут на 5 тис. точок доставки за 30 хвилин з урахуванням багатьох факторів.

Екологія

Рішення RationalLogistics зменшує кількість транспорту на 10-20%. А значить, зменшується забруднення довкілля і скорочується використання палива.

Соціум

Праця водіїв стає ефективнішою, вдається уникати переробок. Оптимізація логістики дозволяє зробити товари на полицях магазинів доступнішими, оскільки у вартості роздрібного товару логістика сягає до 60%. Компанії різного профілю зможуть спільно використовувати автотранспорт для доставки.