СТАЛО СТАЛО

ЕЛМОБ: на шляху до розробки народного українського електромобіля

Компанія "ЕЛМОБ" переобладнує автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння та продає імпортні електрокари в Україні. Проте це проміжний етап на шляху до народного електромобіля українського виробництва

Власник, СЕО
Захар Пашун

Захар Пашун

керівник "ЕЛМОБ"

Елмоб

Мiсто: Київ

Сайт

Сторiнка в Facebook

У 2010 році у Захара Пашуна був Pontiac Firebird. Він "з'їдав" від 15 до 25 літрів бензину на 100 кілометрів і часто ламався. Запчастин з Америки доводилося чекати тижнями. "Потім я побачив Tesla і зрозумів, що це майбутнє", — згадує Захар.

Він познайомився з українськими умільцями, які ставили електропривод на "Таврії", і зрозумів, що переобладнання автівок можна перетворити на бізнес. Помінявши Pontiac на Porsche, підприємець позичив у друзів гроші і навесні 2014-го зайнявся переобладнанням оранжевого спорткара — майбутньої візитної картки "ЕЛМОБ".

Перше замовлення надійшло взимку. "Електрифікувати" належало Ford Mustang, і на початку березня він був на ходу. Троє клієнтів сумнівалися, чи варто віддавати транспорт на переобладнання, але побачивши в роботі Mustang, швидко прийняли рішення. Процес переобладнання обходиться у $10 тис. і займає від одного до трьох місяців залежно від побажань клієнта. П'ять машин вже готові, ще дві чекають своєї черги.

Програмне забезпечення для електромобіля

За словами Захара Пашуна, команда «ЕЛМОБ» використовує близько 15% українських комплектуючих і до кінця року доведе цей показник до 50%. Один із основних компонентів електромобіля — контролер, що керує двигуном, — зроблений в Україні. "Це якісний модуль з відмінним поєднанням ціни, якості та гнучкості програмування. Програмне забезпечення для них ми пишемо самі", — розповідає Пашун. Один із програмістів працює у Ковелі, другий — у Харкові, а механіки тестують ПЗ на машинах. Програмне забезпечення для електромобіля — 70% успіху.

Орієнтир — комерційні автомобілі

Команда планує відходити від роботи з приватними легковими машинами і сконцентруватися на переобладнанні комерційних автомобілів для перевезення вантажів і автівок для служб таксі. Зарубіжні електрокари стають доступнішими, і простіше буде купити вживаний Nissan Leaf, ніж вкладати гроші у переобладнання. З комерційними автомобілями інша справа — серійних моделей не існує або вони занадто дорогі. У компаній у сфері доставки накопичується парк уживаних автомобілів, і перед ними стоїть вибір: продати авто за кілька тисяч доларів і купити нове, або вкласти в переобладнання близько $7 тис. за машину і продовжити її ресурс на роки.

Що стосується служб таксі, то з однією з них "ЕЛМОБ" веде переговори і незабаром може підписати контракт на переобладнання 10 автомобілів Daewoo Lanos. "Якщо ми візьмемо у роботу десять однакових машин, це можна буде назвати бізнесом. Тому що зараз це радше хобі і відпрацювання технології", — говорить Пашун.

Робота з переобладнання автівок іде в чотирьох боксах у промзоні Києва. Над ними трудяться три механіки. Ще один співробітник відповідає за продажі і підтримку клієнтів. Два програмісти працюють над сайтом і ПЗ для машин. Дизайнер "закриває" всі питання з оформлення. Узагалі на проектах "ЕЛМОБ" зайнято 10 осіб.

Мета — створення свого бюджетного електромобіля

Переобладнання і продаж для компанії — крок на шляху до створення власного бюджетного електромобіля. Це заробіток, навички і знання про те, як влаштовані електрокари.

"На цих машинах ми відпрацьовуємо технології для створення свого авто з нуля", — говорить Захар Пашун. Він бере з полиці майстерні яскраво-жовту пластикову модель машинки і каже: "У цієї "пластмаси" є реальні шанси стати народним українським електромобілем у найближчі два роки. Ми розробляємо дизайн міського авто, як Kia Soul. У салоні встановимо один LCD-дисплей для управління всією електронікою, а заводити машину можна буде за допомогою відбитків пальців. На її даху розмістимо сонячну панель, яка дозволить автономно проїжджати близько 30 км".

Кузов автомобіля команда планує виготовляти з переробленого пластику і шукає для цього підходящі технології. Такий підхід зменшить вагу авто, а значить, збільшить пробіг на одному заряді. Мета — знизити вагу машини до тисячі кілограм.

Для реалізації проекту "ЕЛМОБ" шукає партнера з експертизою у галузі серійного виробництва. Пашун спілкувався з представником корпорації "УкрАвто", але, за його словами, запропонована ними ціна за кузов Daewoo Lanos виявилася занадто високою.

Іншим потенційним партнером може стати корпорація "Еталон", у якої є виробничі потужності під Борисполем і Черніговом. Сергій Хорольський, маркетолог "ЕЛМОБ", так бачить ситуацію з виробництвом: "Більшість підприємств, розкиданих, по всій країні, стоять без роботи. Їх треба об'єднувати, створювати спільні проекти, налагоджувати виробничу логістику. Створення українського електромобіля якраз дає таку можливість".

Разом із Захаром вони сходяться на думці: Україні дуже важливо бути енергонезалежною, а українцям ощадливо використовувати ресурси і піклуватися про навколишнє середовище. Розвиток електромобілів — відмінна можливість задовольнити ці потреби.

Фото: Олег Шаманін

Економіка

Переобладнання автомобілів із ДВЗ на електротягу та створення у майбутньому народного українського електромобіля. Компанія використовує близько 15% українських комплектуючих і до кінця року доведе цей показник до 50%. Один із основних компонентів електромобіля — контролер, що керує двигуном, — зроблений в Україні. Програмне забезпечення для електромобіля — вітчизняне.

Екологія

Збільшення кількості електромобілів веде до зменшення викидів вихлопних газів. Переобладнання авто з ДВЗ робить старі автівки більш конкурентоздатними та ощадливими, що має на меті подовження терміну їхнього використання і зменшення відходів автомобільної галузі. Зменшення використання пально-мастильних матеріалів у процесі експлуатації дозволить скоротити кількість шкідливих відходів.

Соціум

Розробка українського електромобіля сприятиме розвитку наукоємних досліджень, виробництва та інновацій в країні. Розвиток нової галузі промисловості дозволить створити нові робочі місця, зменшити транспортні витрати населення і підвищить якість життя громадян.