СТАЛО СТАЛО

E-Line: «Якщо ми не зробимо перший крок — не встановимо зарядні станції, людина не купить електромобіль»

Компанія-розробник зарядних станцій для електромобілів E-Line поставила за мету створити енергонезалежну і екологічну транспортну модель в Україні. Станції, які виробляються E-Line, на 70% складаються з українських комплектуючих

Власник, СЕО
Владислав Родін

Владислав Родін

засновник

E-Line
E-Line
E-Line
E-Line
E-Line
E-Line
E-Line
E-Line
E-Line
E-Line

Місто: Дніпропетровськ

Сайт

Два попередніх покоління сім'ї Родіних пов'язані з енергетикою та електронікою. Не став порушувати традиції і Владислав, засновник компанії-розробника перших українських зарядних станцій, вступивши до технікуму ракетно-космічного машинобудування. Згодом він вже закінчував фізтех дніпропетровського університету, коли на останньому курсі відкрив компанію, що займалася інженерними роботами, і керував нею протягом 20 років.

Натхненням стала Tesla

"Як прийшла ідея створення зарядних станцій? Я завжди, навіть у звичайній інженерній роботі, намагався займатися чимось незвичайним, на кшталт "розумного" будинку. Але років чотири тому зрозумів — за електромобілями майбутнє", — говорить Родін. Надихнув на започаткування проекту вихід на ринок Tesla, а освіта дозволила зрозуміти сильні та слабкі сторони технології.

Підприємець не одразу взявся за розробку: з 2012-го близько року пильно спостерігав за ринком. Хотів зрозуміти, на яких стандартах зупиниться весь світ, тому що в 2012 році існував цілий "зоопарк" форматів і режимів зарядки. У 2013-му в світі затвердили чотири міжнародні режими зарядки і два типи роз'ємів — американський SAE і європейський Mennekes. "Після цього ми почали працювати над контролером, упевнені, що ним будуть заряджатися більшість машин", — стверджує Родін.

У 2013 році E-Line оформили юридично і подали документи на членство в Міжнародній асоціації швидкісних зарядок CHAdeMO. Натепер українська компанія — єдиний постійний член асоціації із країн колишнього СРСР.

Майже увесь 2013-й колектив присвятив розробці пристрою, готуючись вийти на ринок з відкриттям зарядної станції в Криму.

"Якщо зайдете на наш сайт, побачите футуристичну зарядну станцію на сонячних батареях з отвором всередині. Це не просто красива картинка. Саме така станція повинна була у 2014 році відкритися в Криму", — розповідає Родін. Проект був готовий, замовлений у «залізі», а наприкінці лютого 2014-го підписані угоди з "Крименерго" і "Кримтролейбус". Але обставини різко змінилися. "Почалася анексія, війна і ми зрозуміли, що в країні не до електрозаправок", — розповідає бізнесмен.

Треба рухатися вперед

У листопаді 2014 року Владислав Родін дізнався, що на заправках "OKKO" з'являться австрійські зарядні станції для електромобілів. Ми зв'язались з керівниками цього проекту і домовились про постачання 68 зарядних кабелів. Так ми зрозуміли, що треба рухатися вперед", — говорить Родін.

У грудні 2014 року спільно з Tesla Club у Львові відкрилася перша публічна зарядна станція E-Line. Це був не той масштабний проект, який планували відкрити в Криму. Без сонячних панелей. Підключений до електромережі трикутний стовпчик із спеціального сорту сталі заряджав чотири електромобілі одночасно. Перш ніж дійти такої конфігурації, команда зібрала три повноцінні прототипи, експериментуючи з формою і матеріалами. Згодом публічно відтестований у Львові варіант зазнав змін в управлінні.

"З цього моменту почалася бурхлива робота. Ми зрозуміли, що відкрилися, і на нас як на першому в Україні виробникові зарядних станцій лежить велика відповідальність", — зауважує Родін.

Дійсно українська

Тоді багато хто не повірив, що ця станція дійсно українська. На китайському ринку продають готові комплектуючі, з яких без зусиль можна зібрати "свою" станцію. Але E-Line пішов складнішим шляхом, розробивши власну конструкцію та програмне забезпечення. "Зробивши самостійно все згідно з європейськими протоколами і вимогами, тепер ми можемо легко змінювати конструкцію, надавати якісний сервіс і розвивати станцію далі. Це й відбулося після встановлення зарядки у Львові. Ми зрозуміли, що в наших умовах кнопка "Стоп" зайва, і швидко змінили управління", — пояснює засновник E-Line.

70% комплектуючих станції українські: метал, кабельна продукція, плати. Що стосується решти 30%, то у липні цього року E-Line підписав договір з німецьким виробником Phoenix Contact, який буде ексклюзивно постачати компанії контакти, клемники і роз'єми для зарядки. "Це дуже важливо, тому що всі проблеми в електриці відбуваються через контакти. З такою комплектацією наша станція стане набагато надійнішою", — запевняє Родін.

Готові випускати до 100 станцій на місяць

З початку 2015 року компанія працює над розширенням асортименту і готується до виробництва швидкісних станцій, які зможуть заряджати електромобілі утричі швидше за існуючі.

За три роки в розробку станції, членство в асоціаціях, облаштування виробництва і установку перших зарядок E-Line інвестував півмільйона доларів і розраховує окупити інвестиції протягом чотирьох років. Наразі компанія готова випускати до 100 станцій на місяць.

Затребуваність, враховуючи перенесення прийняття закону про скасування мита для електромобілів, далека від таких показників. Виробництво знаходиться на «низькому старті», на складі знаходяться 10-15 станцій, готових до встановлення будь-якої миті.

"Із грудня ми встановили 14 громадських та 8 домашніх станцій і продали 150 комплектів зарядних кабелів. Ми готові до більшого, але розуміємо, що ринку потрібен час", — стверджує Родін.

Інженерний склад, програмісти, дизайнери, які беруть участь у розробці станцій E-Line, налічує сім фахівців. Виробничий колектив — ще 12 співробітників.

"Найголовніше, що вони займаються цікавою роботою, — стверджує засновник. — Вони знають, що роблять речі, які наближають екологічно чисте майбутнє".

При збільшенні кількості електромобілів і розвитку зарядної інфраструктури в Україні стане можливим функціонування муніципального та приватного електротранспорту, що буде заряджатися енергією сонця. Це сприятиме зменшенню внутрішнього споживання енергоносіїв та викидів парникових газів. Фахівцями E-Line було розраховано, що при введенні в експлуатацію 150 станцій компанії, які обслуговуватимуть близько 2000 електромобілів, в Україні заощаджуватиметься 0,85 тис. тонн умовного палива на рік. Екологічний ефект використання електромобілів у якості споживачів-регуляторів полягає в зниженні на 1010 млн кВт обсягів вводів пікових вугільних теплових електростанцій, заміщенні моторного палива на 300 тис. тонн на рік.

Натепер в Україні, за даними Plugshare, 70 публічних зарядних станцій.

Фото: Віталій Головін, Дар'я Гладських

Економіка

Із грудня 2014 року компанія встановила 14 публічних та вісім домашніх станцій і продала 150 комплектів зарядних кабелів. На першому етапі інфестіції склали $0,5 млн. Наразі компанія готова випускати до 100 станцій у місяць. 70% комплектуючих станцій українського походження: метал, кабельна продукція, плати. Головна розробка не реалізована у 2014 році через анексію Криму — це швидкісна електрозаправна станція із застосуванням сонячних панелей.

Екологія

Фахівцями E-Line було розраховано, що при введенні в експлуатацію 150 станцій компанії, які обслуговуватимуть близько 2 тис. електромобілів, в Україні заощаджуватиметься 0,85 тис. тонн умовного палива на рік. Екологічний ефект від використання електромобілів у якості споживачів-регуляторів полягає у зниженні на 1010 млн кВт обсягів вводів пікових вугільних теплових електростанцій, заміщенні моторного палива на 300 тис. тонн на рік.

Соціум

Станції E-Line на 70% виготовлені з українських комплектуючих. Програмна частина і електроніка є розробками інженерів компанії. Розвиток виробництва сприятиме залученню вітчизняних фахівців, інженерів, IT-фахівців. Так само завдяки зростанню виробництва станцій отримають замовлення підрядні організації, задіяні в технологічному процесі, що сприяє збільшенню робочих місць та зростанню економіки в регіоні та в Україні в цілому.