СТАЛО СТАЛО

Дідо. Правдива їжа: як заробити на натуральних харчах

Мережа львівських магазинів "Дідо. Правдива їжа — це майданчик, на якому зустрічаються фанати фермерських продуктів. Це — виробники, що їх виготовляють, та покупці, що бажають придбати

Власник, СЕО
Андрій Худо

Андрій Худо

засновник (КУА "Відродження Галичини" )

Місто: Львів

Сайт

Сторiнка в Facebook

Говорячи про мережу львівських магазинів натуральних продуктів "Дідо. Правдива їжа", не дуже хочеться згадувати про капіталовкладення, форму власності, бізнес-модель. Якось все організоване по-сімейному, навіть, можна сказати, затишно. Але формат зобов’язує. Та й до того ж, коли починаєш знайомитися з діяльністю компанії, відкривається неабияка робота фахівців-ритейлерів, чітка структура, власна філософія.

Філософія здорової їжі

Кожному, хто хоча б раз побував у Львові, немає сенсу розповідати, що таке "Дім легенд", "Криївка", "Мазох-кафе", "Майстерня шоколаду" або "Гасова лямпа".

Який зв’язок між культовими закладами і магазинами натуральних продуктів, спитаєте? Найтісніший. Бо саме рестораторам із "Холдингу емоцій !FEST" належить ідея створити мережу магазинів "Дідо. Правдива їжа".

За словами співвласника !FEST Андрія Худо, зайнятися фермерством — то був вимушений крок: "Ми зіткнулися з тим, що нам ніде закуповувати по-справжньому якісні продукти для наших ресторанів".

Отак спочатку і з’явилася власна ферма під маркою "Дідо". Коли починали, на великі прибутки не сподівалися. Але суть не в тому. Таким чином створювалася база постійних відвідувачів ресторанів, виховувалася їхня лояльність до закладів, зароблялася репутація.

Та згодом ідея трансформувалася до розмірів мережі магазинів натуральних фермерських продуктів. Це місце, де можна купити справжні продукти знаючи, що все буде свіже і без жодної хімії. Навіть більше — це така собі платформа, де реалізують свою продукцію фермерські господарства, що поділяють філософію здорової їжі.

Два напрямки

Керівник проекту "Дідо. Правдива їжа" Наталія Головацька каже: «У нас навіть може й не екологічна продукція. У нас представлений товар від виробників — якісна домашня їжа".

Вся продукція, яка "заходить", перевіряється державним лікарем ветеринарної медицини. Вся продукція, яка заходить в магазин та "виходить" за межі, перевіряється лікарем . Для цього створена спеціальна лабораторія.

На сьогоднішній день в Україні такої лабораторії немає у жодного магазину чи ринку. "Дідо" — перший. Будь-який покупець може звернутися, і йому нададуть всю необхідну інформацію про товар.

Проект започатковано півтора роки тому. На старті у ньому брали участь 15 виробників. А сьогодні база постачальників сягає майже 300 фермерів. Тих, що співпрацюють на постійній основі, — 76. І ще є кілька сезонних. До речі, є виробники, яким "Дідо" допоміг збільшити обсяг реалізації продукції у 5-10 разів.

"Ми розвиваємо сільське господарство. Ми даємо фермерам інформацію, консультації наших працівників, ветеринарного лікаря і збут", — пояснює пані Наталія.

Для підприємців, що торгують на площах "Дідо" самотужки, не існує орендної платні.  За свої послуги з "вільного" торговельника "Дідо" бере 7% від суми продажів.

Але щоб стати партнером, потрібно відповідати критеріям, за якими розвивається й сам "Дідо". Тобто господарство має виробляти унікальну продукцію. До того ж важливо, щоб воно було розташоване подалі від великих міст, далеко від траси. Якщо мова йде про тваринницькі господарства, то ветеринарний лікар і закупівельник особисто слідкують, чим відгодовуються тварини, і після цього в лабораторії перевіряють якість м’яса.

Одним із перших таких виробників став Мішель Якобі із Закарпатського району. Він громадянин Німеччини, має вищу освіту лісника-еколога. А в Україну приїхав, щоб вирощувати буйволів. Буйволина продукція, а саме – молоко, сири (панір та ін.), які він виробляє, користуються неабияким попитом.

"Я особисто була на цій фермі. І була здивована: він до буйволів ставиться як до своїх дітей, — розповідає Наталія Головацька. — Його продукція унікальна".

Свинина з віддалених районів Львівської області та Черкас. Відбірна баранина гарних м’ясних порід — з екологічно чистих районів. Птиця домашньої відгодівлі — з Львівської області та курча-табака з Київської області.  Яйце фермерське та перепелине. І безліч сортів сирів: з Львівщини, Закарпаття, бринза з Івано-Франківської області. З’явилися сири будз, качотта, качокавалло, моцарела, елітні козині сири від фермера Бернара. "Він француз, — уточнює Наталія , — приїхав в Україну, заснував козину ферму — дуже класну, дуже чисту, за європейськими стандартами".

Щоб не розпорошувати зусилля, магазин розвиває два напрямки: м’ясо та молочна продукція. Це дає змогу постійно оновлювати асортимент і шукати нових унікальних виробників. А це гарантує якість продуктів за невисокими цінами, які доступні кожному пересічному покупцеві.

Пенсіонери приходять за молоком з півлітровою банкою, а є бізнесмени, які залишають не одну тисячу гривень. Є мами з дітьми, що купують кусочок того, кусочок того — щоб малюкові все свіже готувати. Люди з різним гаманцем, з різними статками. Але об’єднує їх одне: вони знають, що їдять.

Натепер ціна продукції від "Дідо" невисока. "Ми хочемо, щоб наша їжа була доступна, прагнемо на обсязі щось заробити, — пояснює пані Наталія. — Ми не ставимо собі за мету заробити ціною. Бо розуміємо, що наразі в Україні життя не таке, як би хотілося. Тому ставимо мінімальну націнку, щоб розкрутити збут і знайти свого покупця".

Та не дивлячись на це, оборот мережі у порівнянні з попереднім місяцем зріс на 300 тис. грн — до 1 млн 850 тис. грн. Сума середнього чека складає 85 грн. Минулого року в цей час оборот складав 1млн 100 тис. грн., середній чек - 58 грн.

Зроби сам

Є у "Дідо" й власне виробництво напівфабрикатів: шашлики, ковбаски, сало в банці. До речі, тут пишаються салом власного виготовлення. Бо, кажуть, воно як масло, і такого більше ніхто у Львові не робить.

Ліпляться пельмені та вареники. Причому виробництво відкрите, кожен покупець може побачити, що все по-домашньому, все чисто, акуратно — ручна робота. Люди навіть приходять з дітьми просто подивитися: бачиш, дитинко, як це робить тьотя.

Торгувати унікальним продуктом, та ще щоб він був завжди свіжим, досить складно. Наприклад, сири можуть мати термін зберігання від двох до семи днів. Тому дуже ретельно прораховуються обсяги закупівель. До того ж в "Дідо" вважають, що добре навчений персонал — це 60 відсотків успіху. Продавці можуть зацікавити покупців, надати кваліфіковану інформацію про товар, яким торгують. Можуть прорахувати, скільки потрібно, щоб не було залишків. Так само і з м’ясом.

Якщо з якихось причин продукція не реалізована, її просто утилізують. Та насправді таке буває дуже рідко. Тут воліють регулювати купівельний попит ціною. Бо хоч і якісне, і унікальне, але його треба обов’язково продати. Тому просто знижується ціна.

Наразі магазин щомісяця відвідують 15 тис. покупців. Відкрито ще два нових, а в планах — "похід" на Київ. Бо підприємці свято переконані, що люди зараз не дуже хочуть купувати якісь підозрілі сири, молоко, що не скисає протягом місяців, і м’ясо невідомого походження.

Як розповів Андрій Худо, співвласник компанії !Fest і засновник «Дідо», розвивати магазин планують поки що в офлайні, хоча на сайті «Інтернет-ринок Шувар» є спеціальний розділ, де представлено практично весь асортимент «Дідо». За оцінкою Худо, офлайн-продажі йдуть краще. Оборот звичайного міського «Дідо», порівняно з оборотом всього онлайн-магазину «Інтернет-ринок Шувар», утричі більший. Перший приносить 1,5 млн грн, а другий — 500 тис. грн.

Фото: Дар'я Гладських

Економіка

Магазин принципово реалізує продукцію лише з власної ферми і власних переробних цехів. Крім того, надає свої торговельні площі для місцевих фермерських господарств, якість продукції яких ретельно перевірена ветеринарними лікарями, технологами та закупівельниками. Тобто в одному місці сконцентрована уся унікальна продукція, яку можна придбати за доступними цінами. Ніякого імпорту. Проект заробляє гроші на реалізації фермерських продуктів та наданні торгівельних місць фермерам, а також на власному виробництві. Є власні цехи: м`ясний, молочний, борошняних виробів.

Екологія

Підтримка і розвиток фермерських господарств, орієнтованих на виробництво натуральних продуктів, які вирощуються без застосування хімії і не завдають шкоди людині та природі.

Соціум

Підтримка локальних фермерів. Ще минулого року було 30 партнерів, натепер постійних майже 80 і декілька сезонних. Проводяться наради-навчання з виробниками продукції. Постійно перевіряється якість, що також стимулює партнерів. Для продавців організовані тренінги і лекції, аби вони краще володіли інформацією про продукцію. Підтримка освіти: виплачуються стипендії студентам Українського католицького університету. Діє Фонд вільних і небайдужих, через який збираються кошти на різні соціальні потреби. Наразі сили спрямовуються на допомогу армії: передали військовим 500 індивідуальних аптечок.