СТАЛО СТАЛО

Азорель: яскравий приклад замкненого циклу виробництва

Вітчизняна компанія "Азорель" спеціалізується на виготовленні натуральної молочної продукції. Висока якість досягається завдяки якісним кормам, новітнім підходам щодо утримання худоби та відмови від використання стабілізаторів і консервантів у переробці молочної сировини

Власник, СЕО
Сергій Довгий

Сергій Довгий

генеральний директор компанії "Азорель"

Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель
Азорель

Вінницька обл.

Для власника ферми "Азорель" Сергія Дашка сільське господарство не було профільною сферою бізнесу. Для співвласника компанії "Дніпро Мотор Інвест", дилера автомобілів Honda в Європі, молочна ферма у Вінницькій області була радше експериментом. Після декількох років плідної праці експеримент перетворився в успішний і перспективний бізнес.

Натуральність як основна якісна перевага

Історія компанії "Азорель" почалася 2009 року, тоді п’ятьох корів обслуговували двоє працівників. Молочне стадо придбали у вересні того ж року. Перша молочна продукція під однойменною торговою маркою з’явилася на полицях магазинів у 2011-му. За шість років поголів’я збільшилося до 80 корів та 85 телиць. Тепер на фермі працюють 30 людей.

Компанія "Азорель" – яскравий приклад замкненого циклу виробництва. Господарство обробляє 400 га землі, на яких вирощують корми для годівлі худоби.

З кожним роком компанія зменшує використання мінеральних добрив під час вирощування зерна, переходить на органічні добрива. Корів утримують у приміщеннях, побудованих за німецькою технологією – відкриті штори, прозорий дах. Тварин не прив’язують, вони вільно гуляють територією корівника. Усе отримане на підприємстві молоко переробляють на натуральну молочну продукцію та сири.

Продукцію "Азорель" офіційно не маркують як органічну (продукцію можна називати органічною лише за наявності сертифіката), але компанія позиціонує натуральність як її основну якісну перевагу. На виробництві не використовують консерванти та стабілізатори, через це термін придатності молочних продуктів короткий, природний  – від 3 до 14 днів, залежно від типу продукції.

Навчалися на власних помилках

За словами генерального директора ферми Сергія Довгого, який, до речі, прийшов у сільське господарство з алкогольного бізнесу, одна корова дає на добу у середньому 25 л молока, середні надої ферми на день – близько 1 т. У 2014 році було перероблено 269 тонн молока. 

"Оскільки ми починали з українського маточного поголів’я, надої були не надто високими. Почали ми з показника 4 тис. л молока з корови. Покращуючи генетику корів, ми збільшуємо і надої. Торік вийшли на показник в 6,5 тис. л з корови під час лактації", – розповідає Сергій Довгий.

"Навчалися на власних помилках, вивчали український і закордонний досвід, відвідували аналогічні ферми в Європі", – ділиться секретами успіху керівник ферми.

Початкові інвестиції у розвиток господарства топ-менеджер оцінив у $1,2 млн. Кошти витратили на будівництво корівника, закупівлю маточного поголів’я і обладнання для переробки молока.

Уже за результатами 2010 року "Азорель" отримала перші прибутки. Виручка компанії у 2014 році склала 7,3 млн грн.

"Фінансову допомогу від держави не отримували. Раніше на компенсацію могли претендувати лише великі комплекси з поголів’ям не менше ніж 500 корів. Зараз на компенсацію можуть претендувати всі комплекси незалежно від розміру", – говорить Довгий.

Як наголошує гендиректор, єдина допомога від держави – пільги з ПДВ. "Якщо спецрежим оподаткування скасують, це призведе до негативних наслідків – до автоматичного здорожчання молока і готової молочної продукції на 20%", – каже Сергій.

Попередні замовлення за три дні

Компанія постійно працює над збільшенням асортименту, який зараз налічує 25 видів продукції, зокрема молоко, кефір, йогурти, сири тощо. "Азорель" має сертифікат на продаж сирого непастеризованого фасованого молока. Лише два підприємства на всю Україну мають такий дозвіл.

"Ми не збираємося суттєво збільшувати молочне поголів’я. Масштабний бізнес передбачає інший підхід до його ведення", – вважає Довгий.

Стартовим майданчиком для реалізації молочної продукції під торговою маркою "Азорель" став магазин Delight у Києві. У 2011 році асортимент компанії нараховував лише чотири позиції – пастеризоване молоко, кефір, простоквашу та сир.

"Уже за тиждень до нас звернулася мережа GoodWine, яка досі залишається нашим основним каналом реалізації. Через GoodWine продаємо близько 70% нашої продукції. Ми працюємо з мережею щодо збільшення асортименту, вони пропонують, яку продукцію покупець хотів би бачити на полиці. Триває постійний діалог", – розповідає Довгий. 

Продукцію "Азорель" у мережі GoodWine реалізовували у Києві та Донецьку, але нині постачання на схід припинилися. Можна придбати молочні продукти також у мережі "Космос" у Києві та Одесі. Є також невелика фірмова крамниця у Немирові. З великими національними торговельними мережами компанія не співпрацює. 

Ще один перспективний канал реалізації – HoReCa. Зазвичай молочну продукцію купують київські заклади (булочна "Грегуар", ресторан "Собака з’їла голуба", готель Hyatt, кейтерингова компанія "Святослав").

З усіма партнерами компанія працює через попередні замовлення за три дні. "Ми не працюємо на склад", – говорить Сергій Довгий.

Серед "нестандартних" споживачів кілька санаторіїв у Немирові, зокрема "Авангард".

Компанія також реалізує соціальний проект: за нижчими цінами постачає молоко до дитячих садків та шкіл міста.

Поступово переходить на скло

Компанія наголошує на екологічності своєї продукції, тому поступово відмовляється від пластикової тари і переходить на скло. Але тут з’явилися неочікувані проблеми – українські виробники скляної тари не хочуть співпрацювати з невеликими виробниками.

"Ми змушені імпортувати скляну тару, адже в Україні не можемо її закупити. Компанії не хочуть співпрацювати з МСБ, адже їх цікавлять замовлення лише від великих компаній", – нарікає Довгий. 

Нове господарство

Підприємство не стоїть на місці й розвивається у суміжних сферах. Зокрема, компанія придбала ще одне господарство у Вінницькій області, на базі якого розвиває м’ясний напрямок – виробництво свинини. На новій фермі близько 250 свиней. Свинина під ТМ "Азорель" уже два місяці продається у мережі GoodWine.

"Ми придбали нове господарство, це колишній колгосп. Потроху відновлюємо старі будівлі. Ми зацікавлені у відгодівлі на базі комплексу м’ясних корів. Спочатку планували паралельно розвивати виробництво яловичини і свинини, але через непросту ситуацію в Україні тимчасово відмовилися від проекту з яловичиною", – говорить Довгий.  Закуповуватиме компанія маточне поголів’я в Україні чи за кордоном – поки що не вирішили, генетика буде іноземна.  

Зараз "Азорель" проводить на новій фермі реконструкцію забійного цеху. У планах –  налагодити глибоку переробку м’яса, щоб виробляти сиров’ялену м’ясну продукцію.

Фото: Віталій Головін 

Економіка

Компанія «Азорель» – виробництво замкненого циклу. Господарство обробляє 400 га землі, на яких вирощує корми для годівлі худоби. Поголів’я – 80 корів, 85 телиць і 250 свиней. Продукція – 25 видів молочної продукції, охолоджена свинина. У 2014 році було перероблено 269 т молока. Інвестиції – $1,2 млн. Кошти витратили на будівництво корівника, закупівлю маточного поголів’я і обладнання для переробки молока. Виручка компанії у 2014 році склала 7,3 млн грн.

Екологія

З кожним роком компанія зменшує використання мінеральних добрив при вирощуванні зерна, переходить на добрива, які дозволені в органічному землеробстві. З 2014 компанія почала відмовлятися від пластикової тари, переходить на скляну упаковку.

Соціум

Виготовлення натуральної молочної продукції без використання стабілізаторів і консервантів. Працевлаштування 30 людей. Продаж молока за нижчими цінами школам та дитячим садкам у місті Немирів. Допомога місцевій громаді.