СТАЛО СТАЛО

Сади Прикарпаття: мета — створити органічну ферму замкненого циклу

"Сади Прикарпаття" — це сімейний бізнес, мета якого створити виробництво натуральних соків з унікальними смаками, яким немає аналогів на українському ринку

Власник, СЕО
Назар Романів

Назар Романів

співзасновник "Садів Прикарпаття"

Місто: Снятин, Івано-­Франківська область

Сайт

Сторiнка в Facebook

"Сади Прикарпаття" — приклад успішного сімейного бізнесу, заснованого на екологічних цінностях. Фермерське господарство Назара та Ольги Романiв можна назвати сімейним бізнесом у другому поколінні. Яблуневі сади, сік з плодів яких став основою бізнесу, виростили ще батьки Назара, а син з дружиною надали справі батьків нового дихання.

Почалося з малого

Ідея була вкрай проста: виробити з яблук 100%-ний сік прямого віджиму, а оскільки сад великий, соку отримали багато. Спочатку він розійшовся між родичами та знайомими, а потім продавався в місцевих крамничках міста Снятин Івано-Франківської області.

За перший рік існування "Садів Прикарпаття" фермери виробили 30 тис. літрів соку, в наступні роки — від 80 до 100 тис. літрів. До кінця 2015-го вони мають намір збільшити виробництво на 20-30%. Варто відзначити, що збільшення обсягів відбувається на тлі того, що в результаті останніх подій в Україні прикарпатський бренд втратив ринки збуту в Криму та на Донбасі. Підприємці змогли диверсифікувати поставки продукції, спрямувавши їх у регіони, в яких вони ще не були представлені (міста Хмельницький, Одеса, Вінниця та інші), а також уклавши договори з невеликими магазинами та аптеками у регіонах присутності.

Технологічний процес створення таких напоїв простий: плоди збираються, миються, потрапляють під прес для чавління, далі сік пастеризується, а потім відразу розливається у скляні пляшки і бекінбокси (спеціальні герметичні тетрапаки). Це ще одна з особливостей бізнесу — ви не знайдете продукцію "Садів Прикарпаття" у пластикових банках і всім відомих картонних тетрапаках.

Обладнання, на якому виробляються соки, було придбано в Австрії і коштувало близько 80 тис. євро. Мабуть, це була найдорожча і основна інвестиція в сімейний бізнес, яка окупилася за два роки його роботи.

Амбітні плани сімейного бізнесу

Справа Романiвих продовжує розвиватися, вони планують вже цього року вийти на експортні ринки. Для здійснення цієї задумки сім'я вирішила отримати німецький сертифікат системи менеджменту безпечності харчової продукції FSSC 22000, щоб забезпечити конкурентоспроможність за кордоном.

Для цього протягом трьох років 40% полів будуть удобрювати тільки органічними добривами. Щорічно фахівці бюро, які проводять сертифікацію, перевірятимуть продукцію фермерів на відповідність нормам. Щоб зробити все за стандартами, Ольга і Назар взяли участь у безкоштовній програмі SES, і до них з Німеччини приїхав фермер, який має приблизно таке ж виробництво. Він навчив власників та агрономів ферми фахово доглядати за садом і застосовувати органічні добрива.

Для зрошення саду фермери використовують воду штучного озера і метод крапельного поливу. Також вони є власниками холодильника з регульованим газовим середовищем на 2 тис. тонн, який дозволяє зберігати свіжими яблука з моменту збирання врожаю і до зимового періоду, що дозволяє і взимку виробляти свіжий сік.

Крім того, підприємці вирішили отримати другий сертифікат – Organic, який свідчить про відсутність хімії у плодах. "Частину саду ми сертифікуємо як органічну, решту – як неорганічну", – пояснює Ольга.

Плани з розвитку ферми у підприємців грандіозні, починаючи від виходу на експорт під своїм брендом, розширення лінійки смаків як мінімум на два нових (які поки тримаються у таємниці), створення з макухи сировини для натуральних солодощів, виробництва кальвадосу і закінчуючи встановленням сонячних батарей і вітряків та створенням ком'юніті "Сади Прикарпаття", яке б об'єднало невеликі фермерські господарства Прикарпаття для продажу та популяризації якісного натурального українського продукту.

Безкомпромісна якість

Також фермери думають над тим, як знизити вартість кінцевого продукту, не погіршуючи якість. Ольга  розповідає, що вона готова піти на будь-які компроміси в маркетингу або оптимізації виробництва, але за жодних умов не згодна на компроміси щодо якості товару. Тому поки що підприємці думають оптимізувати виробничий ланцюжок, скоротивши логістику між процесами, що дозволить заощадити час виробництва і знизити ціну кінцевого продукту. Також фермери намагаються використовувати преференції, які дає нічний тариф. Тобто, наприклад, здійснювати полив уночі.

Власники "Садів Прикарпаття" зацікавлені у підвищенні фаховості співробітників ферми, тому проводять виробничі майстер-класи, запрошуючи спікерами зарубіжних експертів. Компанія активно допомагає коштами воїнам АТО, збирає кошти і речі для переселенців, а також поставляє свою продукцію у дитячі будинки.

"Наша мета – створити натуральну фруктову ферму замкненого циклу. І ми до того крокуємо", – відзначає Ольга Романів.

Фото: Христина Малиш

Економіка

На австрійському пресі, що чавить сік, пастеризаторі та лінії розливу компанія виробляє 100%-кові соки прямого віджиму. Інвестиції в обладнання (близько 80 тис. євро) вдалося повернути через два роки. Першого року створено лише яблучний сік, на другий — виготовлена колекція з п’яти смаків, на третій (2015 р.) до видів упаковки були додані бекінбокси та значно збільшена кількість точок продажу.

Екологія

Виробництво 100%-вих соків прямого віджиму зі свіжих плодів без використання хімії. Використовуються тільки пляшки зі скла із метою економії ресурсів землі. Практикується повторне їх використання. Макуху, що залишається від виробництва соку, планується використовувати для переробки в екопаливні брикети та натуральні солодощі. Мета підприємців — у майбутньому створити органічну ферму замкненого циклу, сертифікувавши свої сади як органічні.

Соціум

Зацікавленість власників «Садів Прикарпаття» у підвищенні фахової підготовки співробітників ферми (проведення виробничих майстер-класів, запрошення зарубіжних експертів). Компанія активно допомагає коштами воїнам АТО, збирає кошти і речі для переселенців, а також поставляє свою продукцію у дитячі будинки.