СТАЛО СТАЛО

"Етнопродукт": мріємо, щоб до 2025 року 5% українців зрозуміли переваги органічної продукції

"Етнопродукт" виробляє корисні та безпечні органічні продукти і сподівається, що за десять років 5% українців стануть "продуктово свідомими"

Власник, СЕО
Олег Жуковський

Олег Жуковський

власник

корова

Мiсто: Городня, Чернігівська обл.

"То що, ваша третя дитина здоровіша від перших двох?" — у відповідь на моє запитання чую сміх, у якому вбачається "так". Адже з цього все і почалося.

З народженням третьої дитини бізнесмен Олег Жуковський вирішив забезпечити її гарантовано якісним, безпечним харчуванням, а для цього створити маленьку ферму, на якій би вирощувалося і перероблялося все від "А" до "Я". Згодом підприємець зрозумів: таку ж турботу про своє здоров’я виявляють багато українців. Тож якщо не обмежитися мікроформатом, підприємство і сім'ю забезпечить якісними продуктами, і дозволить втілити мрію, своєрідну місію — зробити внесок у здоров’я нації.

Задля цього пан Жуковський придбав кілька фермерських господарств. Згодом дізнався про програму технічної допомоги, започатковану швейцарським урядом (консультаційна допомога підприємствам, що поставили за мету стати органічними), про особливості продукції, яка має статус органічної, а також про відповідну її сертифікацію.

Жорстке регулювання не налякало

Ведення сільського господарства та виробництво продуктів харчування відповідно до європейських стандартів з органічного виробництва передбачає одночасне дотримання багатьох вимог. На полі — це заборона використання пестицидів, гербіцидів та інших хімічних речовин, максимальне збереження природного стану угідь завдяки застосуванню методів сівозміни та органічних добрив.

У тваринництві заборонено використання гормонів. Ставлення до тварин має бути лише гуманним, а їх утримання — наближеним до природних умов: застосовується вільний вигул худоби, телята випоюються материнським молоком до трьох місяців, раціон тварин складається виключно з кормів, вирощених на власних полях. При виготовленні молочної продукції компанія не використовує синтетичні згущувачі та шкідливі Е-домішки.

Утім жорстке регулювання не налякало підприємця, і 2008 року компанія розпочала вести господарство згідно з нормами органічного виробництва.

У цей період (з 2008 по 2010 рік) "Етнопродукт" не міг продавати продукцію власного виробництва під маркуванням "органік", доки у 2010-му компанія успішно не завершила сертифікацію та не отримала сертифікат відповідно до вимог Європейського Союзу від сертифікаційного органу — Інституту Екологічного Маркетингу (IMO, Швейцарія).

"Етнопродукт" став першою компанією в Україні, яка отримала державний дозвіл на виготовлення молока без пастеризації, в якому жирність є природною, що максимально зберігає користь продукту і є важливим у харчуванні людини.

Звісно, у цей період витрати на виробництво були великими, оскільки годувати та утримувати поголів'я необхідно було за органічними стандартами, а продавати готовий продукт за високими цінами було неможливо.

Природно, фінансова стійкість бізнесу похитнулася. І напевно б він зійшов нанівець, якби наприкінці 2011 року у Олега Жуковського не з’явився швейцарський партнер.

"Додаткове фінансування дало можливість відкрити власне виробництво органічної молочної та м'ясної продукції. Під Києвом переобладнали невеликий молокозавод. Також знайшли забійний цех, керівництво якого погодилося сертифікуватися за органічними стандартами. І це вивело бізнес із "мінуса". Тільки у 2013 році компанія стала почуватися впевнено", — згадує комерційний директор "Етнопродукту" Андрій Ніколаюк.

У 2010 році до асортименту продукції першого українського органічного виробника входила одна позиція — органічне молоко сире непастеризоване — та співпраця з 10 столичними супермаркетами.

На початок 2015 року асортимент виріс до 11 позицій молочної продукції, 13 позицій телятини, 5 позицій ковбасних виробів. Компанія співпрацює з 120 точками роздрібної торгівлі Києва, Харкова, Одеси, Кривого Рогу, Львова та Запоріжжя.
Поголів'я "Етнопродукту" становить 300 корів. Разом з телятами — близько 1000, адже кількість тварин час від часу може змінюватися.

Завдяки діяльності "Етнопродукту" створено 130 робочих місць, 80% з яких — у віддалених регіонах Чернігівської області, де ферми є чи не єдиним місцем працевлаштування для людей цього регіону. Звісно, компанія дотримується європейських принципів працевлаштування і пропонує конкурентоспроможну зарплатню в аграрному секторі. Та й агроном тут — на скутері і зі смартфоном.

На запитання "Яким ви бачите "Етнопродукт" за десять років?" Олег Жуковський відповідає, що думає радше не про саму компанію, а про український ринок "органіки", на якому б споживачі могли придбати якомога більше корисного, якісного і безпечного продукту.

"Мріємо, щоб український ринок органічної харчової продукції становив 5% від усього ринку продуктів харчування. А ми у цьому сегменті займемо своє гідне місце. Сьогодні наші вороги — недовіра та незнання, що з себе уявляє органічна продукція, у чому її перевага, як відрізнити справжні органічні продукти від їх звичайних аналогів", — пояснює він.

Основними покупцями є матусі

Загалом органічне тваринництво та виробництво продуктів харчування не є високомаржинальним бізнесом. "Тримаємося на плаву, зберігаємо ринок і чекаємо, коли нинішній падаючий стан економіки буде подолано. Наш зерновий експортний бізнес приносить гарний прибуток. Тому, поєднуючи високорентабельне виробництво із низькорентабельним, отримуємо відмінний результат", — обстоює причини невиходу з органічного бізнесу співвласник.

Наразі основними покупцями продукції "Етнопродукту" є матусі. "Не можна стверджувати, що всі вони розуміють, що означає поняття "органічний". Але смак та три сантиметри вершків відповідають їхнім уявленням про "правильне" молоко.
Як виробник органічної продукції ми постійно працюємо над підвищенням рівня обізнаності українців щодо цінності та особливості органічних продуктів", — говорить Андрій Ніколаюк.

Бізнес розширює напрямки своєї діяльності: планує вводити нові асортиментні позиції та розвивати напрямок органічних кондитерських виробів.

Фото: Тетяна Довгань

Економіка

У 2010 році в асортименті продукції — одна позиція та реалізація у 10 супермаркетах лише у Києві. На початок 2015 року розширили органічний асортимент до 11 позицій молочної продукції, 13 позицій телятини, 5 позицій ковбасних виробів. Наразі співпрацюють із 120 маркетами у Києві, Харкові, Одесі, Кривому Розі, Львові, Запоріжжі. У планах — розвивати нові напрямки (у т. ч. органічну свинину). Iмпортозаміщення: вітчизняне органічне виробництво дає змогу споживачам купувати товари за нижчою ціною, ніж аналогічні імпортні товари.

Екологія

Сертифіковане органічне підприємство. На полі — заборона використання пестицидів, гербіцидів та хімічних добрив. Зберігається природний стан земельних ресурсів завдяки використанню методів сівозміни та органічних добрив. У тваринництві заборонено використання гормонів. Утримання худоби наближено до природних умов: застосовується вільний вигул тварин, телята випоюються материнським молоком до 3 місяців, раціон складається виключно з кормів, вирощених на власних полях.

Соціум

Органічні продукти ТМ "Етнопродукт" — для здорового харчування та зміцнення здоров’я нації. У органічному тваринництві та виробництві заборонено використовувати пестициди, гормони, антибіотики з метою профілактики, також консерванти, стабілізатори, синтетичні барвники, ароматизатори, шкідливі домішки, пастеризацію, вищу за 76 градусів. Створено 130 робочих місць, 80% з яких — у віддалених регіонах Чернігівської області, де ферми "Етнопродукту" є чи не єдиним місцем працевлаштування для людей цього регіону.