СТАЛО СТАЛО
Рубрика новостей
Чому ефективний бізнес має бути сталим?

Чому ефективний бізнес має бути сталим?

Євген Хлобистов., д.е.н., проф., Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, зав. відділу ДУ «ІЕПСР НАНУ»,член експертної комісії конкурсу СТАЛО

Питання, що виноситься у заголовок, не має, на перший погляд, очевидної відповіді. І насправді, чому? Що таке сталий бізнес? Це коли він стабільний, динамічний, приносить суспільну користь чи відповідає якимось вимогам суспільного сприйняття? Ось є бізнес, мені він подобається і він прибутковий (або принаймні для мене є сенс ним займатися, попри всі негаразди сьогодення), то ж чому він має бути сталим?

Та тому, що він має бути перспективним і затребуваним завтра. А «завтра» наступає трохи раніше, ніж ми лічимо ранки-світанки та «провалюємося» у тишу ночі. Я маю на увазі «завтра» як привід подумати, що насправді нас чекає у такому недалекому майбутньому, бо наразі «Тесла» вже стає елітним і престижним автомобілем, а бензинові двигуни підшуковують місце у запасниках історії та територіальних архівах транспортних засобів. Вже не треба стільки нафти, і ми не переймаємося, що вона скінчиться, найефективніші корпорації надають своїм співробітникам таке соціальне піклування, перед яким бліднуть зусилля будь-якої соціально орієнтованої держави, а американські мільярдери із задоволенням пересуваються мегаполісом у метро… Про що це я? Про зміни. Ви готові до змін?

Так, ви готові, бо українські бізнесмени готові до всього, зокрема і до найгіршого… Я насамперед про зміни, які можуть зненацька залишити вас десь обабіч шляху, бо ви чогось не врахували вчора і сьогодні знаходитеся не там, куди прагнули. І зрештою виявляється, що ваш бізнес не відповідає критеріям сталості. Від цього він програє у конкурентних змаганнях, здавалося б, якось неочікувано, але «всерйоз і надовго». Тому кілька слів про сталий бізнес і сталі бізнес-проекти.

Сталий бізнес – це форма прибуткової ініціативи, що реалізується (здійснюється) на засадах ефективної (прибуткової) діяльності, і ця діяльність є уявленням про сталий розвиток.
Сталий розвиток передбачає відповідальність за те, у якій спосіб ми досягаємо успіху у господарюванні чи у наданні послуг і яким чином дбаємо про інтереси майбутніх поколінь, не забуваючи про прагнення покоління нинішнього. Бо перетворення надто швидкоплинні, і зміни стану довкілля не дозволяють відкладати на завтра наше занепокоєння щодо його погіршення. Виникає питання, чи можна поєднати у бізнес-проектах пріоритети сталості та ефективності? Чи взагалі може бізнес бути визначений як сталий? Що ми вкладаємо у це поняття сьогодні? Чого вимагаємо від сучасних технологій реалізації підприємницьких ініціатив? Чому про це говоримо у кризовий період розвитку нашої держави? Адже бізнес є бізнес! Тож ми щось маємо вигадувати, щоб отримати прибуток. Тому й визначаємо сталий бізнес насамперед як сферу реалізації підприємницьких продуктивних зусиль, яка поєднує екологічні, економічні та соціальні пріоритети задля піклування про інтереси наступних поколінь.

Пріоритет будь-якої бізнесової діяльності – отримання прибутку. Мета розвитку сталого бізнесу – перенесення акцентів підприємницької діяльності на інноваційні та перспективні технології, систему управління і систему оцінювання результатів. Перспективність технології виробництва чи надання послуг оцінюється за різними показниками, однак серед основних – можливість залучення принципових інновацій для суспільного блага. Тоді бізнесу сприятиме споживач, що може стати важливішим за цінову конкуренцію. Сталий бізнес – це нова ідеологія прибутковості. Ми говоримо про неї як про ідеологію сталості та соціальної відповідальності, ідеологію екологічності та безпеки для довкілля і людини, ідеологію економічної доцільності докладання зусиль через інноваційний розвиток та суспільний добробут.

Приклади – відновлювальна енергетика, здорові (безпечні для людини та довкілля) продукти харчування, нешкідливий транспорт, сучасна логістика. Це – практично різнобарв’я наших переможців у межах конкурсу СТАЛО (детальніше на порталі Delo.UA: http://delo.ua/business/konkurs-stalo-dokazal-v-ukraine-est-ustojchivyj-biznes-305159).

Виникає логічне запитання: що забезпечує сталий бізнес? А саме – що потрібно від держави, суспільства та окремих особистостей для розвитку сталого бізнесу?

Від держави – вдосконалення системи обліку з урахуванням складових «зеленого» бізнесу, «зеленої» економіки, щоб коректно визначати наші проблеми, досягнення і формувати систему стимулів та обмежень.

Від суспільства – свідомий вибір серед конкурентних товарів та послуг тих, що якнайбільше відповідають екологічності та соціальній відповідальності. Створення умов для реклами та суспільної підтримки таких проектів.

Від непересічних особистостей – не втрачати ініціативу, не зупинятись у пошуках креативних рішень, мріяти про майбутнє, якого ми всі прагнемо, та наближати його власним проектами. Тобто створювати нові бізнес-моделі. Не розраховувати на пряму підтримку. Її не буде ще довго. Але буде формуватися нове сприйняття сталого господарювання, яке дозволить перемагати у конкурентних змаганнях.

І головне!

Малий бізнес – основа економіки. Це «подушка безпеки» будь-якого суспільства, бо малий бізнес виникає «майже із нічого» і реалізується кожним громадянином – від власника і менеджера до рядового виконавця і споживача. Тому для сталого бізнесу головним є:
• Не боятися бути першим.
• Не боятися несприйняття.
• Не боятися відповідальності за майбутнє своїх родин і своїх громад.
• І не боятися перемагати!

Як це зробили 10 компаній і бізнес-проектів в Україні.