СТАЛО СТАЛО
Рубрика новостей
Дослідження підприємницьких настроїв - AGER

63% українців у віці до 35 років хочуть відкрити свій бізнес

63% українців у віці до 35 років хочуть відкрити свій бізнес, а Індекс підприємницьких настроїв у цій групі дорівнює 50 – це максимальний показник серед усіх вікових груп в Україні. Такі результати щорічного глобального дослідження підприємництва Amway (AGER), яке цього року проводилося в 44 країнах світу. Своїм ставленням до самозайнятості поділилися 49 775 респондентів.

Гендерний дисбаланс в українському підприємництві

Індекс підприємницьких настроїв (Amway Entrepreneurial Spirit Index, AESI), який цього року вимірювався вперше, в Україні склав 34. При цьому виразно помітно гендерний дисбаланс: у чоловіків показник дорівнює 40, у жінок усього – 28. Загальний середньосвітовий показник становить 51.

Індекс підприємницького настрою Amway базується на теорії спланованої поведінки Айзека Айзена (соціальний психолог, автор теорії запланованої поведінки).
Оцінка проводиться за трьома параметрами: бажаність (наскільки респонденти прагнуть відкрити свою справу), здійсненність (наскільки респонденти вважають себе готовими до початку підприємницької діяльності) і стійкість до соціальному тиску (наскільки респонденти можуть протистояти своєму соціальному оточенню, яке намагається їх відрадити).

Молоді українці позитивніше сприймають підприємництво

Сьогодні в середньому 63% українців ставляться до підприємництва позитивно, у той час як 20% – негативно. У порівнянні з 2014 (67%) і 2013 (76%) роками тенденція негативна. Більш того, якщо всі попередні роки позитивне ставлення зростало, то цього разу дослідники зафіксували різке падіння практично до рівня 2010 року.

При цьому низькі показники тільки у старшої вікової групи – для українців старше 50 років показник позитивного ставлення до підприємництва сягає усього 51% (-10% відносно минулого року). В інших вікових групах ситуація краща – 75% у молодших за 35 років (+ 4% щодо 2014 року) і 67% у групі 35-49 років (+ 4% щодо 2014-го).

«Політична і соціальна нестабільність – найбільш вірогідні пояснення зниження позитивного ставлення до підприємництва, – зазначає Ніна Ісакова, член Національної академії наук України та науково-консультаційної ради AGER 2015. – При цьому найважливіший результат – це позитивне ставлення до підприємництва молодих і освічених українців. У цій групі найвищий показник AESI. Це вселяє надію на майбутнє підприємництва в Україні ».

Від свого бізнесу чекають грошей, а не незалежності

Ключовими очікуваннями від запуску власної справи традиційно залишаються «Перспектива додаткового доходу» (31%) і «Можливість реалізувати свої ідеї» (22%).
У світі ситуація інша, там головний драйвер – «Незалежність від роботодавця» (48%). У нас, як і раніше, він не має великого значення – всього 13%. Ще менше мотивують «Можливість повернутися на ринок праці» (10%) і «Баланс сім'ї, дозвілля та кар'єри» (10%).

Цікаво, що серед усіх опитаних саме серед українців найбільше людей, що не визначилися. Саме в нашій країні найвищий у світі показник тих, хто взагалі не може вмотивувати старт власного бізнесу – цілих 39% (у світі в середньому 12%).

Дружнє ставлення до підприємництва зменшується

Згідно з дослідженням AGER, за останній рік різко впало дружнє ставлення суспільства до підприємництва в Україні. Якщо ще рік тому 56% українців вважали, що в країні раді підприємцям (і цей показник переважав середньосвітовий), то в 2015 році таких стало на 13% менше – 43%. При цьому оцінка знизилася відразу у всіх вікових групах.

На цьому тлі важливе уявлення українців про вже самозайнятих співвітчизників. Більшість опитаних вважають, що підприємцями стають ті, хто «любить керувати» (78%), «хоче насолоджуватися життям» (77%) і «любить вражати» (72%). Для порівняння: за кордоном лідирує показник «прагнуть вивчати нове» (84% на відміну від 65% в Україні).

Українці – безстрашні в бізнесі

Незважаючи на всі зовнішні фактори, страх потерпіти невдачу в бізнесі став меншим. Сьогодні це достатня причина не започатковувати свій бізнес для 69% українців, у той час як у 2013 році, коли востаннє ставилося це запитання, таких респондентів було 77%.

Показово, що зменшився страх «фінансового тягаря» (2015 рік – 41%, 2013-й – 45%) і «правових наслідків» (2015 рік – 19%, 2013-й – 20%). При цьому незначно зріс страх «загрози економічної кризи» (+2015 рік – 26%, 2013-й – 23%).

В Україні глобальне дослідження підприємництва Amway проводилося з 29 травня по 15 червня 2015 року і охопило 1002 жінок і чоловіків старше 16 років.

Про компанію Amway

Amway – одна з провідних у світі сімейних компаній-виробників споживчих товарів, яка продає більш ніж 400 найменувань продуктів високої якості в категоріях товарів для краси, здоров'я і домівки. Вся продукція поширюється через незалежних підприємців Amway. Компанія була заснована в 1959 році у місті Ейда, штат Мічиган, США. Amway веде діяльність у більш ніж 100 країнах і територіях, обсяг продажів у 2014 році склав $10,8 млрд. Найбільший обсяг продажів припадає на такі бренди: вітаміни і дієтичні добавки NUTRILITE ™, засоби догляду за шкірою і декоративна косметика ARTISTRY ™, системи очищення води eSpring ™.

ТОВ «Емвей Україна» – 56-те офіційне представництво міжнародної компанії прямих продажів Amway Corp., яке розпочало роботу в 2003 році. Головний офіс компанії розташований у Києві. Україна входить до десяти ключових ринків Amway. Обсяг продажів ТОВ «Емвей Україна» у 2014 році склав 1,10 млрд грн, на кінець цього ж року з компанією співпрацювали понад 310 тис. незалежних підприємців Amway.

Джерело інформації - news.amway.ua